vzorova_skola_logo.jpg

Informační schůzka pro budoucí prvňáčky

Vážení rodiče,


Dovolte, abychom Vás pozvali na Informační schůzku pro rodiče budoucích prvňáčků, kteří k nám v září nastoupí do školy. Rodiče, kteří s dětmi navštěvují přípravné kurzy na naší škole, budou tuto schůzku mít v rámci kurzů, proto vezměte prosím děti s sebou, budeme pracovat na našich listech. Středeční kurz tedy nebude a bude nahrazen pondělním. Na schůzku samozřejmě zveme i rodiče, kteří s dětmi nenavštěvují přípravné kurzy. Pokud máte nějaké dotazy, které by Vás zajímaly ohledně výuky, chodu školy apod., připravte si je prosím na pondělní setkání.
Setkání proběhne v pondělí dne 28.5.2018 v 16:00 hodin v učebně 2.ročníku.

Seznam přijatých žáků

Seznam přijatých žáků naleznete na adrese https://zapisdozs.brno.cz/skola/zakladni-skola-brno-botanicka-70-prispevkova-organizace, pod mapou ikona "seznam přijatých".

Rozhodnutí o přijetí dítěte si zákonní zástupci mohou vyzvednout na ředitelství školy v pátek 4. 5. 2018 od 8:00 do 13:00 nebo v pondělí 7. 5. 2018 od 8:00 do 14:30.

Dodatečný zápis do 1. třídy

Dodatečný zápis proběhne 24. dubna 2018 v době od 13:00 do 15:00 hod. S sebou nezapomeňte: přihlášku, rodný list dítěte a občanský průkaz.

Informace k zápisu do 1. ročníku pro školní rok 2018/2019

 

Zákonný zástupce je povinen přihlásit dítě k zápisu k povinné školní docházce (dále PŠD), a to v době od 1. dubna do 30. dubna 2018 kalendářního roku, v němž má dítě zahájit školní docházku.

 

Termín zápisu v naší škole: čtvrtek 5. 4. 2018, pátek 6. 4. 2018

Místo zápisu: ZŠ, Brno, Botanická 70, 3. patro, učebna 1. ročníku

Kapacita: 30 dětí (jedna třída)

 

Kriteria pro přijímání žáků k základnímu vzdělávání:

·         věk dítěte: a) dítě, které dosáhne šesti let do 31. 8. 2018

       b) dítě, které dosáhne šesti let od 11. 9. do 31. 12. 2018

       c) dítě, které dosáhne šesti let od 1. 1. 2019 do 30. 6. 2019      

·         místo trvalého bydliště: přednostně jsou přijímány děti s místem trvalého pobytu ve stanoveném spádovém obvodu školy

 

Spádový obvod škol je stanoven obecně závaznou vyhláškou č. 2/2017 s účinností od 4. 3. 2017, kterou vydalo Statutární město Brno.

 

Spádový obvod naší školy:

Botanická (lichá č. 47 – 69, sudá od č. 68)

Domažlická, Hrnčířská (sudá čísla)

Chaloupeckého nám., Chlupova, Chodská, J. Babáka (vyjma č. 1)                                      

Kabátníkova, Kartouzská, Klatovská, Klusáčkova, Kounicova (sudá č. 46 – 66) Ptašinského, Šelepova (po hranici městské části), Štefánikova (lichá čísla po hranici městské části), Šumavská (lichá 3, 5, 15 – 25, 29, sudá 2 – 6, 14 – 26), Tábor (po hranici městské části).

Zřizovatel školy poskytne škole před zápisem seznam dětí, pro které je škola spádová a jichž se týká PŠD. Žáci z jiných spádových obvodů jsou do školy přijati v případě volné kapacity školy.

K zápisu rodiče přinesou:

·         rodný list dítěte

·         svůj doklad totožnosti (občanský průkaz, pas, povolení k pobytu),

·         rozhodnutí o odkladu školní docházky v případě, že dítě mělo pro školní rok 2017/2018 odklad školní docházky

 

Přijímání žáka do ZŠ:

PŠD se vztahuje na občany ČR a EU, kteří pobývají na území ČR déle než 90 dnů, na jiné cizince s pobytem v ČR delším než 90 dnů a azylanty. Začíná počátkem školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne šestého roku věku, pokud mu není povolen odklad školní docházky. Zákonný zástupce žáka je povinen přihlásit dítě k zápisu, a to v době od 1. dubna do 30. dubna kalendářního roku, v němž má dítě zahájit PŠD.

Věk dítěte:

·         Dítě, které dosáhne 6 let v době od září do konce června příslušného školního roku, může být přijato k plnění povinné školní docházky již v tomto školním roce, je-li přiměřeně tělesně i duševně vyspělé a požádá-li o to jeho zákonný zástupce.

·         dítě narozené od září do konce prosince musí mít doporučující vyjádření školského poradenského zařízení

·         dítě narozené od ledna do konce června musí mít doporučující vyjádření školského poradenského zařízení a odborného lékaře

Doporučující vyjádření přiloží zákonný zástupce k žádosti o přijetí k základnímu vzdělávání.

 

Odklad PŠD:

Není-li dítě tělesně nebo duševně přiměřeně vyspělé a požádá-li o to písemně zákonný zástupce dítěte v době zápisu dítěte k PŠD, odloží ředitelka školní docházku o jeden školní rok.

Žádost musí být doložena doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení a odborného lékaře nebo klinického psychologa.

Začátek PŠD lze odložit nejdéle do zahájení školního roku, v němž dítě dovrší 8. rok věku.

 

Žádost o odklad je nutné podat v době zápisu.

 a) pokud zákonný zástupce k žádosti doloží příslušná doporučení (viz výše), ředitelka rozhodne o odkladu v zákonné lhůtě

b) pokud zákonný zástupce k žádosti nedoloží příslušná doporučení, ředitelka usnesením přeruší správní řízení, o odkladu rozhodne po předložení doporučení ve stanovené lhůtě

 

I když zákonný zástupce požádá o odklad školní docházky, musí dítě přihlásit k základnímu vzdělávání.

Po roce absolvuje dítě zápis do 1. ročníku znovu. Do té doby navštěvuje MŠ nebo přípravnou třídu.

 

Dodatečný odklad – pokud se u žáka v prvním roce plnění PŠD projeví nedostatečná tělesná nebo duševní vyspělost, může ředitelka školy v průběhu 1. pololetí školního roku dodatečně, se souhlasem zákonného zástupce, odložit PŠD.

 

Organizace zápisu do ZŠ:

·         Formální část - zákonný zástupce předloží vyplněnou žádost o přijetí k základnímu vzdělávání a příslušné doklady (rodný list dítěte, občanský průkaz nebo jiný doklad totožnosti)

Zastupuje-li dítě jiná osoba než jeho zákonný zástupce, je nutné doložit zákonným zástupcem podepsané oprávnění dítě zastupovat.

-       zákonný zástupce sdělí informace o podpůrných opatřeních pro budoucího žáka školy, o znevýhodnění dítěte, o mimořádném nadání, o zdravotní způsobilosti dítěte ke vzdělávání a o zdravotních obtížích, které by mohly ovlivnit průběh vzdělávání, o závěrech vyšetření uvedených v doporučení školského poradenského zařízení

·         Motivační část – cílem je motivace dítěte pro školní docházku, představení školního prostředí, vzájemné seznámení dítěte a zákonných zástupců s pedagogy

-       rozhovor s dítětem, připravené motivační aktivity zaměřené na zjištění úrovně dosažených znalostí a dovedností dítěte formou herních činností

Motivační část není podmínkou přijetí.

 

O přijetí žáka k základnímu vzdělání rozhoduje ředitelka školy ve lhůtě do 30 dnů od zahájení řízení.

.

Řízení o žádosti o přijetí k základnímu vzdělávání se v obecné rovině řídí zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále též jen „správní řád“). Dle ustanovení § 183 odst. 2 školského zákona platí, že rozhodnutí, kterým se vyhovuje žádosti o přijetí ke vzdělávání, se oznamují zveřejněním seznamu uchazečů pod přiděleným registračním číslem s výsledkem řízení u každého uchazeče. Seznam se zveřejňuje na veřejně přístupném místě ve škole a v případě základní školy i způsobem umožňujícím dálkový přístup, a to alespoň na dobu 15 dnů, obsahuje datum zveřejnění. Zveřejněním seznamu se považují rozhodnutí, kterými se vyhovuje žádostem o přijetí ke vzdělávání, za oznámená. Rozhodnutí o nepřijetí k základnímu vzdělávání se doručuje v souladu se správním řádem zákonným zástupcům nepřijatých uchazečům poštou do vlastních rukou.

 

Zákonný zástupce účastníka řízení (dítěte) může podat odvolání proti rozhodnutí ředitelky ZŠ v 15 denní lhůtě, která běží od následujícího dne po doručení. Odvolání podává zákonný zástupce ke krajskému úřadu. O odvolání proti rozhodnutí ředitelky školy o přijetí nebo nepřijetí k základnímu vzdělávání rozhoduje Krajský úřad Jihomoravského kraje.

 

Žák může plnit povinnou školní docházku také

a)    ve škole mimo území ČR

b)    ve škole zřízené při diplomatické misi nebo konzulárním úřadu ČR

c)    v zahraniční škole uskutečňující na území ČR vzdělávání podle zahraničního vzdělávacího programu, zřízené na území ČR cizím státem

d)    v evropské škole působící na základě Úmluvy o statutu Evropských škol

Pokud žák nemlže v zahraničí plnit povinnou školní docházku uvedeným způsobem (viz výše), plní povinnou školní docházku formou individuální výuky.

Žák, který takto plní povinnou školní docházku, je zároveň žákem spádové školy nebo jiné školy zapsané v ČR v rejstříku škol, kterou zvolil zákonný zástupce žáka.

Zákonný zástupce žáka je povinen řediteli školy nahlásit předpokládanou dobu plnění povinné školní docházky v zahraničí, adresu místa pobytu žáka, adresu školy, kterou navštěvuje.

 

Desatero pro rodiče

1. Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

• pohybuje se koordinovaně, je přiměřeně obratné a zdatné (např. hází a chytá míč, udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, v běžném prostředí se pohybuje bezpečně)

• svlékne se, oblékne i obuje (zapne a rozepne zip i malé knoflíky, zaváže si tkaničky, oblékne si čepici, rukavice)

• je samostatné při jídle (používá správně příbor, nalije si nápoj, stoluje čistě, požívá ubrousek)

• zvládá samostatně osobní hygienu (používá kapesník, umí se vysmrkat, umyje a osuší si ruce, použije toaletní papír, použije splachovací zařízení, uklidí po sobě)

• zvládá drobné úklidové práce (posbírá a uklidí předměty a pomůcky na určené místo, připraví další pomůcky, srovná hračky)

• postará se o své věci (udržuje v nich pořádek).

2. Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

• zvládá odloučení od rodičů

• vystupuje samostatně, má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas

• projevuje se jako emočně stálé, bez výrazných výkyvů v náladách

• ovládá se a kontroluje (reaguje přiměřeně na drobný neúspěch, dovede odložit přání na pozdější dobu, dovede se přizpůsobit konkrétní činnosti či situaci)

• je si vědomé zodpovědnosti za své chování

• dodržuje dohodnutá pravidla.

3. Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

• vyslovuje správně všechny hlásky (i sykavky, rotacismy, měkčení)

• mluví ve větách, dovede vyprávět příběh, popsat situaci apod.

• mluví většinou gramaticky správně (tj. užívá správně rodu, čísla, času, tvarů, slov, předložek aj.)

• rozumí většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředí

• má přiměřenou slovní zásobu, umí pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno

• přirozeně a srozumitelně hovoří s dětmi i dospělými, vede rozhovor, a respektuje jeho pravidla

• pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno (označí si výkres značkou nebo písmenem)

• používá přirozeně neverbální komunikaci (gesta, mimiku, řeč těla, aj.)

• spolupracuje ve skupině.

4. Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

• je zručné při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji (pracuje se stavebnicemi, modeluje, stříhá, kreslí, maluje, skládá papír, vytrhává, nalepuje, správně otáčí listy v knize apod.)

• zvládá činnosti s drobnějšími předměty (korálky, drobné stavební prvky apod.)

• tužku drží správně, tj. dvěma prsty třetí podložený, s uvolněným zápěstím

• vede stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé, (obkresluje, vybarvuje, v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu)

• umí napodobit základní geometrické obrazce (čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník), různé tvary, (popř. písmena)

• rozlišuje pravou a levou stranu, pravou i levou ruku (může chybovat)

• řadí zpravidla prvky zleva doprava

• používá pravou či levou ruku při kreslení či v jiných činnostech, kde se preference ruky uplatňuje (je zpravidla zřejmé, zda je dítě pravák či levák).

5. Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

• rozlišuje a porovnává podstatné znaky a vlastnosti předmětů (barvy, velikost, tvary, materiál, figuru a pozadí), nachází jejich společné a rozdílné znaky

• složí slovo z několika slyšených slabik a obrázek z několika tvarů

• rozlišuje zvuky (běžných předmětů a akustických situací i zvuky jednoduchých hudebních nástrojů)

• rozpozná rozdíly mezi hláskami (měkké a tvrdé, krátké a dlouhé)

• sluchově rozloží slovo na slabiky (vytleskává slabiky ve slově)

• najde rozdíly na dvou obrazcích, doplní detaily

• rozlišuje jednoduché obrazné symboly a značky i jednoduché symboly a znaky s abstraktní podobou (písmena, číslice, základní dopravní značky, piktogramy)

• postřehne změny ve svém okolí, na obrázku (co je nového, co chybí)

• reaguje správně na světelné a akustické signály.

6. Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

• má představu o čísle (ukazuje na prstech či předmětech počet, počítá na prstech, umí počítat po jedné, chápe, že číslovka vyjadřuje počet)

• orientuje se v elementárních počtech (vyjmenuje číselnou řadu a spočítá počet prvků minimálně v rozsahu do pěti (deseti)

• porovnává počet dvou málopočetných souborů, tj. v rozsahu do pěti prvků (pozná rozdíl a určí o kolik je jeden větší či menší)

• rozpozná základní geometrické tvary (kruh, čtverec, trojúhelník atd.)

• rozlišuje a porovnává vlastnosti předmětů

• třídí, seskupuje a přiřazuje předměty dle daného kritéria (korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti)

• přemýšlí, vede jednoduché úvahy, komentuje, co dělá („přemýšlí nahlas“)

• chápe jednoduché vztahy a souvislosti, řeší jednoduché problémy a situace, slovní příklady, úlohy, hádanky, rébusy, labyrinty

• rozumí časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, dole, nahoře, uvnitř a vně, dříve, později, včera, dnes), pojmům označujícím velikost, hmotnost (např. dlouhý, krátký, malý, velký, těžký, lehký).

7. Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

• soustředí pozornost na činnosti po určitou dobu (cca 10-15 min.)

• „nechá“ se získat pro záměrné učení (dokáže se soustředit i na ty činnosti, které nejsou pro něj aktuálně zajímavé)

• záměrně si zapamatuje, co prožilo, vidělo, slyšelo, je schopno si toto po přiměřené době vybavit a reprodukovat, částečně i zhodnotit

• pamatuje si říkadla, básničky, písničky

• přijme úkol či povinnost, zadaným činnostem se věnuje soustředěně, neodbíhá k jiným, dokáže vyvinout úsilí a dokončit je

• postupuje podle pokynů

• pracuje samostatně.

8. Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

• uplatňuje základní společenská pravidla (zdraví, umí požádat, poděkovat, omluvit se)

• navazuje kontakty s dítětem i dospělými, komunikuje s nimi zpravidla bez problémů, s dětmi, ke kterým pociťuje náklonnost, se kamarádí

• nebojí se odloučit na určitou dobu od svých blízkých

• je ve hře partnerem (vyhledává partnera pro hru, v zájmu hry se domlouvá, rozděluje a mění si role)

• zapojí se do práce ve skupině, při společných činnostech spolupracuje, přizpůsobuje se názorům a rozhodnutí skupiny

• vyjednává a dohodne se, vyslovuje a obhajuje svůj názor

• ve skupině (v rodině) dodržuje daná a pochopená pravidla, pokud jsou dány pokyny, je srozuměno se jimi řídit

• k ostatním dětem se chová přátelsky, citlivě a ohleduplně (dělí se o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělí si úlohy, všímá si, co si druhý přeje)

• je schopno brát ohled na druhé (dokáže se dohodnout, počkat, vystřídat se, pomoci mladším).

9. Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

• pozorně poslouchá či sleduje se zájmem literární, filmové, dramatické či hudební představení

• zaujme je výstava obrázků, loutek, fotografii, návštěva zoologické či botanické zahrady, statku, farmy apod.

• je schopno se zúčastnit dětských kulturních programů, zábavných akcí, slavností, sportovních akcí

• svoje zážitky komentuje, vypráví, co vidělo, slyšelo, dokáže říci, co bylo zajímavé, co jej zaujalo, co bylo správné, co ne

• zajímá se o knihy, zná mnoho pohádek a příběhů, má své oblíbené hrdiny

• zná celou řadu písní, básní a říkadel

• zpívá jednoduché písně, rozlišuje a dodržuje rytmus (např. vytleskat, na bubínku)

• vytváří, modeluje, kreslí, maluje, stříhá, lepí, vytrhává, sestavuje, vyrábí

• hraje tvořivé a námětové hry (např. na školu, na rodinu, na cestování, na lékaře), dokáže hrát krátkou divadelní roli.

10. Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

• vyzná se ve svém prostředí (doma, ve škole), spolehlivě se orientuje v blízkém okolí (ví, kde bydlí, kam chodí do školky, kde jsou obchody, hřiště, kam se obrátit když je v nouzi apod.)

• zvládá běžné praktické činnosti a situace, s nimiž se pravidelně setkává (např. dovede vyřídit drobný vzkaz, nakoupit a zaplatit v obchodě, říci si o to, co potřebuje, ptá se na to, čemu nerozumí, umí telefonovat, dbá o pořádek a čistotu, samostatně se obslouží, zvládá drobné úklidové práce, je schopno se starat o rostliny či drobná domácí zvířata)

• ví, jak se má chovat (např. doma, v mateřské škole, na veřejnosti, u lékaře, v divadle, v obchodě, na chodníku, na ulici, při setkání s cizími a neznámými lidmi) a snaží se to dodržovat

• má poznatky ze světa přírody živé i neživé, lidí, kultury, techniky v rozsahu jeho praktických zkušeností (např. orientuje se v tělesném schématu, umí pojmenovat jeho části i některé orgány, rozlišuje pohlaví, ví, kdo jsou členové rodiny a čím se zabývají, rozlišuje různá povolání, pomůcky, nástroje, ví, k čemu jsou peníze, zná jména některých rostlin, stromů, zvířat a dalších živých tvorů, orientuje se v dopravních prostředcích, zná některé technické přístroje), rozumí běžným okolnostem, dějům, jevům, situacím, s nimiž se bezprostředně setkává (např. počasí a jeho změny, proměny ročních období, látky a jejich vlastnosti, cestování, životní prostředí a jeho ochrana, nakládání s odpady)

• přiměřeným způsobem se zapojí do péče o potřebné

• má poznatky o širším prostředí, např. o naší zemi (města, hory, řeky, jazyk, kultura), o existenci jiných zemí a národů, má nahodilé a útržkovité poznatky o rozmanitosti světa jeho řádu (o světadílech, planetě Zemi, vesmíru)

• chová se přiměřeně a bezpečně ve školním i domácím prostředí i na veřejnosti (na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře), uvědomuje si možná nebezpečí (odhadne nebezpečnou situaci, je opatrné, neriskuje), zná a zpravidla dodržuje základní pravidla chování na ulici (dává pozor při přecházení, rozumí světelné signalizaci)

• zná faktory poškozující zdraví (kouření)

• uvědomuje si rizikové a nevhodné projevy chování, např. šikana, násilí.

 

 

 

Go to top